t-norum

Sociala media har konkurrerar ut Aftonbladet och Expressen.70 Journalister tvingas att gå. .

Av tommy norum - 2020-02-12 11:16







 Visa källbilden
 
 
Det är inte bara läsarna som i allt större utsträckning lämnar gammelmedia och i stället tar in sina nyheter på sociala medier Läsarna upplever i allt större utsträckning att man får mer rättvis bild av det som händer i de sociala medierna än det gammelmedia förmedlar. Nu har också annonsörerna börjat lämna mediehusen runt om i landet och satsat sina kort i allt större utsträckning på att annonsera i sociala medier. Drakarna Aftonbladet och Expressen börjar inse att intresset för dera produkter minskar i allt högre takt både bland läsare och annonsörerna vilket också medför stora besparingar kommer som ett brev på posten.
70 journalister har hittills fått söka nytt arbete på grund av sparpaketen och fler väntas om inte utvecklingen på annonsmarknaden vänder. Men med ett media som allt fler anser har lämnat sin journalistiska heder i att förmedla nyheterna.  Lämna därhän det men vill skall hända, något som många allt för ofta upplever i både Tv och press att  journalisternas politiska hemvist lyser igenom i reportagen. Något som också för med sig i att det blir allt färre som kommer att sakna förändringen som är på gång- där de stora mediedrakarna får allt mindre utrymme att skapa opinioner med utgångspunkt från sin politiska agenda man tillhör. Där man inte allt för sällan använder både mörkning, fake news och total tystnad när verkligheten sätter spår i nyheterna som man helst vill undvika att rapportera om. Konsekvenserna under många år som uppstått av den naiva flyktingpolitiken har man fortfarande svårt att ta till sig och förmedla till läsare och tittare på ett neutralt sätt.      
 
tn
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards